jump to navigation

Ska Saddam dö? november 5, 2006

Posted by Friskytten in Demokrati, Ideologi och idédiskussion, Utrikes.
trackback

Den här bloggen är egentligen tänkt att i första hand behandla svensk politik, men redan i denna andra post finner jag anledning att ta upp en utrikespolitisk fråga, därför att den är principiellt viktig och intressant.

En av de intressantaste rösterna i den politiska blogosfären, Per Gudmundson (något så ovanligt som en journalist med tydlig liberal profil) ställer med anledning av den förmodade kommande dödsdomen mot Iraks före detta diktator Saddam Hussein följande allmänna fråga:

Kan vi klandra irakierna för att de tar livet av Saddam Hussein?

Det finns många omständigheter som gör att vi kan finna förståelse för att man vill straffa en person som Saddam Hussein till döden. Man ska vara bra hjärtlös för att inte förstå viljan att en gång för alla, på det mest slutgiltiga sätt man kan tänka sig, straffa och göra sig av med den man som förtryckt och mördat sitt eget folk under årtionden. Det är lätt att tycka att döden är det enda straff som motsvarar brottets magnitud.

Det är precis det resonemanget som anhängare av dödsstraff världen över anför som argument för varför dödsstraffet ska finnas. ”Om någon dödade din dotter, skulle du då inte vilja döda den människan?” Nu har jag förvisso inga barn, men jag kan ju ersätta dotter med bror, flickvän, eller någon annan av dem jag älskar. Och svaret är självklart att ja, det kan jag föreställa mig att jag i sorg och vrede skulle vilja. Men ett rättsväsende, och för den delen en rättegång mot en diktator (även i ett land som ännu har långt kvar till beteckningen rättsstat), ska inte uppföra sig som en förtvivlad far/bror/pojkvän.

Invändningarna mot dödsstraffet är två: För det första är dödsstraffet irreversibelt. Alla rättsprocesser kan slå fel. Inget rättsväsende är så säkert att en oskyldig aldrig döms. Det är allvarligt nog när en oskyldig sätts i fängelse. Att ens riskera att ta livet av en oskyldig kan aldrig accepteras. Den andra invändningen är mer principiell: Dödsstraffet är grymt och omänskligt. Ingen människa kan ta sig rätten att bestämma över en annan människas liv eller död. Det är en rätt en stat inte kan ta sig. Det är en viktig princip, och vi bör inte rucka på den bara för att brottslingen är en grym diktator. Kanske är det speciellt viktigt att markera att vi inte kan ta oss rätten att sättas oss över ens en psykopatisk despots liv. Om målet är att bygga ett demokratiskt Irak, då är det en markering att inte döma Saddam Hussein till döden, utan till fängsligt förvar för återstoden av hans liv.

Vi kan måhända förstå att irakierna vill döma Saddam Hussein till döden, med tanke på vad han gjort mot det irakiska folket. Men vi bör motsätta oss det. En dödsdom mot Saddam Hussein är inte etiskt försvarbar, hur förståelig den än må vara.

Sedan kan man dessutom resa vissa sekundära invändningar, som att med Saddam skulle en potentiell källa till kunskap om Mellanösterns diktaturer gå i graven. Dessutom skulle det omedelbart göra Saddam till martyr, vilket knappast gangnar några frihetliga ideal.

Annonser

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: